Horn/Andersen

Kunstnerduoen Horn/Andersen skiller sig ud med NYC in Colors.

Farverne er kraftige, formaterne er store, motiverne overraskende.

Billederne af New York er teknisk mesterlige, de er markante, de er maskuline.

Pressefotograf Lars Horn og billedkunstner Henrik Juhl Andersen leverer unik vægudsmykning til det anderledes hjem.

Henrik Juhl Andersen og Lars Horn

Henrik Juhl Andersen er født i 1963 i Aalborg.
Cand.mag. i kunsthistorie og historie fra Aarhus Universitet.
Henrik Juhl Andersen debuterede som billedkunstner under pseudonymet Hvidbjoern i 1989 på Galleri Brask i København.
Han er forfatter til bl.a. Edvard Weie og Symbolismen, Aarhus Universitetsforlag 2001 og Panorama. Landskaber i kunsten fra middelalderen til vor tid, Systime 2005. Samtidig er Henrik Juhl Andersen ekstern redaktør hos Systime, og i perioden 1999-2007 var han bestyrelsesmedlem, kursusarrangør og formand for GLB&D, Gymnasiets Lærere i Billedkunst og Design.
Siden 1996 har Henrik Juhl Andersen arbejdet som lektor ved Aalborg Katedralskole i billedkunst, design og historie.

NYC in Colors

Værkerne i NYC in Colors serien af Horn/Andersen er mixed-media: Lars Horns fotos fra New York er trykt i sort/hvid på opspændt lærred, som Henrik Juhl Andersen har bemalet i et ekspressivt formsprog med kalligrafisk blæk, akryl og lak. Produktet bliver et unika – et kunstnerisk udsagn med rod i det realistiske, men med et unikt, virtuost og ekspressivt finish – et Horn/Andersen-værk.

Final show
Sidste udstilling med NYC in Colors serien der viser en række helt nye værker, der er malet netop til dette final show.

Lars Horn er født i 1963 i Nørresundby.
Uddannet photojournalist og artphotographer fra St. Cloud Universitet, Minesota, USA.
Lars Horn har været ansat ved Vendsyssel Tidende og ugebladet Ude & Hjemme.
Siden 1990 har Lars Horn været freelance pressefotograf i Baghuset Pressefoto, Aalborg.

Horn/Andersen på græsplæne omgivet af malerier
Kunstnerne i et afslappet øjeblik.

Indføring i NYC in Colors

Tekst: Jørgen Holdt Eriksen, kunsthistoriker

De to kunstnere – Horn & Andersen – repræsenterer to forskellige kunstneriske verdener, som er bragt sammen i mixed-media-projektet NYC in Colors: På den ene side det afsøgende og panorerende fotografi, der med grafisk prægnans indfanger storbyens liv og dens forskellige rum – og på den anden side maleriet, der via farvens ekspressive kraft forlener sammen byrum med såvel poetiske, eksistentielle som apokalyptiske betydningsdimensioner.

Samarbejdet mellem Horn og Andersen giver altså anledning til en række forskellige billeder, der i nogle tilfælde er stærkt bundet til det topografiske afsæt i New York City, men som i andre tilfælde løser sig fra stedets specificitet for at blive mere generelle sindsbilleder på en global storbymentalitet – eller på den menneskelige eksistens slet og ret.

Storbytemaer 
New York City er først og fremmest en by præget af bevægelse og omskiftelighed. Dette storbyaspekt har Horn/Andersen tematiseret i billedet Umbrellas, hvor de gule farver i baggrunden og de røde farver i den store paraplys underside er på først lærredet i en skitserende malemåde, der understøtter det flygtige øjeblik, som fotografiet indkapsler. De to kvinder i billedet bevæger sig ikke kun igennem storbyens stress og jag, de befinder sig også i en regn af varme farveeksplosioner.

Abstraktion og realisme
Time for a chat
synes at vibrere mellem abstraktion og realisme, mellem maleri og topografi, idet de pålagte farver i den orange gade og den blå bygning skaber en urovækkende kontrast til det glædesfulde møde mellem en mand og en kvinde i billedets forgrund. En farvemæssig uro og uhygge, som yderligere understreges ved, at den blå mands frakke i samme forgrund synes at oplæse sig i en malerisk exces jo mere den nærmer sig den nederste kant af billedet.

Storbyen danner på den måde ramme om forskellige menneskelige møder, men også om isolation og fremmedgjorthed. Og indelukkethed og klaustrofibi, hvis man medtænker billedstrukturen i – og titlen til – billedet Trapped in Brooklyn Bridge.

Social interaktion
Når det er sagt, knytter der sig også en særlig social interaktion og åbenhed til flere af New Yorks centrale områder. Det gælder især udelivet i Central Park og Prospect Park. Men også New Yorks undergrundsstationer udmærker sig ved en helt særlig poesi, der rummer en næsten klassisk ro ad Eckersbergsje dimensioner, især tidligt om morgenen før rush hour.

Ground Zero
I billederne Ground Zero I og Ground Zero II forvandles byrummet til en scene for re- og dekonstruktion. I begge billeder følger man en lille gruppe mennesker og deres blikke, som er rettet mod genopbygningen af Ground Zero-området. Motivisk tematiserer billederne turistens nyfigen og voyeuristiske afstand til ruinerne af de kollapsede tvillingetårne, men også et håb om en ny begyndelse i kraft af de mange kraner og stilladser i billedernes baggrund. Farverne i billederne, især den røde der lægger sig som en stor opak plamage omkring baggrundens bygninger, kommer derimod snarere til at virke som en symbolsk påmindelse om det traume, som 9/11-angrebet var og er for den amerikanske befolkning.

Horn/Andersen Udstillinger

Brooklyn Bridge af horn/Andersen
Trapped in Brooklyn Bridge, 100 x 130 cm. 15.000 kr.

Galleri V58, 2015
Galleri V58, 2014
Galleri V58, 2013
Arena Nord, 2013
Musikhuset Aarhus, 2013
Børglum Kloster, 2013

KONTAKT

Galleri Blæst – For the Joy of Art
Klithusevej 25
9240 Nibe
5071 0511
christine@fjoa.dk 

CVR-nr.: 25759133

ÅBNINGSTIDER

Lørdag-søndag klokken 11-17.
Vi holder åbent efter aftale. Ring eller skriv til os.