Ingolf Steffensen

Ingolf Steffensen

“Et mangeårigt arbejde med jern og sten danner baggrund for Ingolf Steffensens skulpturer. Det formmæssige udgangspunkt for skulpturerne er grundformerne: Kuben, rektanglet og kuglen.

Ved hjælp af de sammenførte grundformers indbyrdes samspil og deres kommunikation med ofte rustfrie stålfragmenter og omgivelserne, udtrykker Ingolf Steffensen sig i modernistiske metaforer. Han udforsker de forskellige jerntypers abstrakte og modernistiske skulpturer, hvori de rustfri stålfragmenters blanke overflader spiller sammen til de mere specielle assemblager og installationer, hvor jernet kan sammenføjes på en malet baggrund. Det bemalede ståls voldsomme møde med f.eks. granitten og teglstenen er vigtige inspirationskilder for Ingolf Steffensen.

Formmæssige eksperimenter

I den senere produktion arbejder Ingolf Steffensen indgående med varmepåvirkning af det rustfri ståls overflader og svejsningernes forskellige muligheder. Man kan ikke undgå at tænke på ”Store Robert” formmæssige eksperimenter, når man beskæftiger sig med Ingolf Steffensens kunstneriske univers.”

Skrevet af Vardemuseerne.

 

Klik på et billede for større visning.

Ingolf Steffensen
Ingolf Steffensen

Ingolf Steffensen

Af Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen.

I 1970´erne blev Danmark nærmest overrendt af én bestemt slags skulpturer. Det drejede sig om store blankpolerede skulpturer i rustfrit stål, abstrakte, modernistiske og elegante med et geometrisk forenklet formsprog. Mange billedhuggere lavede den slags skulpturer, men det var Børge Jørgensen, der mere end nogen anden fik de store udsmykningsopgaver. Så mange, faktisk, at man talte om, at hver eneste større by i Danmark havde en ”Børge”.

For mange er Børge Jørgensens værker stadig indbegrebet af moderne skulptur: en abstrakt sokkelløs form i blankpoleret rustfrit stål.

Man skal ikke kigge længe på Ingolf Steffensens skulpturer for at se, at de signalerer noget helt andet. Godt nok er også de lavet i rustfrit stål, men der er en verden til forskel mellem dem og ”Børgerne”. Sidstnævnte fik med vilje aldrig en titel: de var ikke skabt for fortælle historier. De var det, man så, og intet andet: en ren plastisk form optaget af geometriske principper.

Med ”Kærlighed” er vi kommet yderligere væk fra den modernistiske skulptur. Børge Jørgensen havde ikke plads til kærlighed. I hvert fald ikke i sine skulpturer. Det har Ingolf Steffensen derimod. De to runde former – det er fristende at sige bryster – er dækket af et mosaikagtigt mønster, der leder tankerne hen på såvel kunsthåndværk fra bronze- og jernalderen som på de guldmalede mønstre i Gustav Klimts malerier. Farvespillet er her endnu mere overvældende: sølv, sort og guld, og sammen med de bløde, runde og organiske former giver det hele en overvældende følelse af, ja netop, kærlighed.

Ingolf Steffensen er med andre ord ikke kun interesseret i formen. Han har også en historie, han vil fortælle og nogle følelser, han vil vise. Store følelser, der handler om krig og kærlighed, glæde og sorg, liv og død.

En kærlighed til metal

Skrevet af Adam Bindslev for Nørre Djurs Tidende, 2017.

Kling, kling, kling. Da jeg ankommer til Galleri Lisco på Industrivej genlyder gårdspladsen af lyden fra hammer mod metal. Det sætter scenen for mit møde med Ingolf Steffensen – og lader ingen i tvivl om, at det her handler om metal. Om jern og stål og arbejdet med materialet.

Ingolf Steffensens kunst starter med kærligheden til materialet. Når man ser hans skulpturer er man ikke i tvivl. Det handler om at tvinge materialet ind i ny former, og udforske hvilke muligheder der er ved det. Der er en leg og en opdagelsesrejse for Ingolf og beskueren.

Anledningen for mit møde med Ingolf er hans optagelse i bogen “101 Kunstnere” der sætter fokus på 101 nulevende danske kunstnere. Redaktøren på bogen, Tom Jørgensen, udgiver bogen fordi han ønsker at sætte fokus på den kunst der bliver skabt uden for hovedstaden og af kunstnere der ikke er en del af det kunstakademiske miljø. Ingolf Steffensen må siges at passe perfekt ind i den definition.

Svejseapparat i konfirmationsgave

“Jeg har altid ønsket at lave skulpturer i jern”, fortæller Ingolf mig da vi sidder omkring bordet i galleriet, “derfor fik jeg også mit første svejseapparat i konfirmationsgave. Og så har jeg arbejdet med metallet lige siden.”

Da Ingolf fortalte sin far, at han gerne ville på kunstskole slog faderen hælene i. “Det ville han ikke høre tale om. Så han skaffede mig en læreplads i en fart, så jeg kunne få et rigtigt arbejde.” Og Ingolf fik et rigtigt arbejde, men opgav ikke kunsten. I fritiden lånte han værktøj på arbejdspladsen og skabte sine skulpturer. I første omgang bare til sig selv, og som gaver til familie og venner.

“Det store vendepunkt var da jeg blev spurgt om jeg ikke ville lave en gave til en af firmaets kunder. Det fik jeg både penge for – og tid til at lave det i arbejdstiden. Og så tog den ene skulptur den anden.”

De første skulpturer var små – men Ingolf ville også gerne arbejde i større formater. Det førte til en række udsmykningsopgaver rundt omkring i Danmark. Og du kan også finde et par af Ingolfs værker i Ørum – foran biblioteket og ved hjørnet af Gormsvej.

Det organiske

Det som er iøjnefaldende ved Ingolf Steffensens værker er hans store kendskab til materialet og den måde han tvinger det ind i nye former og udtryk. Med en metode, hvor talrige små metalstumper svejses sammen skabes rundt, bløde og organiske former ud af det hårde materiale. Det blankpolerede og det matte kombineres – og ofte bruges svejseapparatet ikke kun til at sammemføje, men også til at skabe farve og struktur på skulpturerne.

Link til Ingolf Steffensens Facebookside.

KONTAKT

Galleri Blæst – For the Joy of Art
Klithusevej 25
9240 Nibe
5071 0511
christine@fjoa.dk 

CVR-nr.: 25759133

ÅBNINGSTIDER

Lørdag-søndag klokken 11-17.
Vi holder åbent efter aftale. Ring eller skriv til os.

 

MobilePay: 83 90 29