Inge Nygaard 

“Jeg leger, jeg tegner og maler,” siger Inge Nygaard om sit skabende arbejde.

Det var legen, der fik hendes kunstneriske løbebane i gang i slutningen af 90’erne. Det begyndte med en uddannelse på Århus Kunstakademi. Derefter fulgte mange kurser på Ærø Kunsthøjskole.

Farverne er drivkraften i motiverne. Ved at skrue op for paletten skaber Inge Nygaard  en farvevirkning som forstærker følelserne. Hendes malerier udtrykker en koloristisk fortolkning af stemninger og situationer.

Inge Nygaard: Spread the wings, 120 x 100

Inge Nygaard maler farverige bymotiver. Hun skildrer byens gadeliv, hvor hverdagslivet opleves og fremhæves med atmosfære, mentalitet og bevægelse. Især er hun kendt for sine detaljerede og rige malerier fra New York. På det seneste har Inge Nygaard skiftet stil. Aktuelt arbejder hun på en serie, der med underfundighed og indlevelse skildrer indre landskaber.

Inge Nygaard udstiller i Galleri Blæst – For the Joy of Art 12. januar til 2. februar 2020 med fernisering 11. januar klokken 14 – 16.

Inge Nygaard Curriculum Vitae

Uddannelse:
Aarhus Kunstakademi 2002 – 2007
Brænderigårdens Kunstskole 2009
Ærø Kunsthøjskole 2006, 2007, 2008, 2010 og 2011
Kunstrejser til New York med Ole Lindboe

Udsmykning:
Dansk Administrations Center, Aarhus
Bolex Advokater, Sankt Annæ Plads, København

Udstillinger bl.a.:
Galleria Krabbe, Spanien
Galleri Kirk
Kirsten Kjær Museum
Amsterdam Whitney Gallery, New York

Medlem af Kunstnersammenslutningen Åbne Døre, Aarhus
Medvirker i bogen “101 kunstnere 2011”.

Inge Nygaard viser sit maleri af ARoS i Aarhus.

Inge Nygaard omtale

Tekst af Sara Legind-Hansen i forbindelse med udstilling på Docken, Nordhavn, Kbh. 2018 og 2019:

Inge Nygaard maler detaljerede City Life malerier. Hun favner en farveskala udover det sædvanlige. Malerierne fra hendes hånd er smukt udformet, har et kontant udtryk over sig, og det er tydeligt, hvor mange timer Inge har lagt i de små detaljer, lyset og skyggerne.

“Jeg har altid været fascineret af byliv og menneskene i gadebilledet, når jeg rejser ud fx til New York – men i lige så høj grad, når jeg vender blikket mod Århus, da det er her, jeg bor”, siger Inge.

Fra lejligheden, hvor hun maler, har hun den mest fantastiske udsigt til Aros. Det er faktisk også Aros’s tidligere direktør Jens Erik Sørensen, som gav hende modet til at skalere bylivets øjeblikke op i de store formater. Under en udstilling i Ridehuset stoppede han op ved hendes detaljerede New Yorker malerier og opfordrede hende til at gå op i format, hvilket hun tog til sig.

——————————————–

Tekst af Tom Jørgensen forfattet til bogen “101 kunstnere 2011”:

Utallige er de mennesker, som har besøgt New York og er blevet fascinerede af den pulserende metropolis. De fleste af os fyrer snapshot af, der prøver at indkapsle den helt specielle stemning og dynamik, som hviler over den gigantiske by. Nogle er bedre end andre, men selv med fotoshop kan man kun gengive det tilfældige splitsekund, hvor man trykkede på udløseren og frøs tiden fast.

Inge Nygaard vil mere end det. Ved hjælp af collageteknikken kan hun fremhæve visse partier af fotografiet frem for andre. Ved at skrue fuldt op for paletten på udvalgte detaljer, kan hun skabe en farvevirkning, man ikke finder i virkeligheden og ved at lade penselarbejdet stå tydeligt frem er hun i stand til at markere en stoflighed, der sammen med collageeffekten demonstrerer, at dette er et stykke kunst – en subjektivt oplevet erfaring, ikke et dokumentarisk fotografi.

Inge Nygaards New York
Og hvori består så Inge Nygaards New York? Svaret er: i modsætningerne. Modsætningerne mellem de minimalistiske skyskrabere og de organiske træer og buske, som, selvom der ikke er mange af dem, er med til at bløde den stramme geomatri op. Og så er der modsætningen mellem de snorlige avenuer i det skakbrætsformede gadenet, butiksfacader, neonreklamer og folks spraglede påklædning. For ikke at glemme det visuelle sammenstød mellem den sorte asfalt, den grå beton og de knaldgule taxier, der oplyser sceneriet som citronsommerfugle på en parkeringsplads.
Inge Nygaards New York er et frodigt clash mellem smagløs kitsch og arkitektonisk genialitet, mellem Upper East Side-rigdom og hjemløs pjaltethed, mellem hektisk mylder og velgørende pauser, mellem anonyme kontordomiciler og chicke Art Deco-monumenter og mellem kølig sort granit og ødsel overflod af lumre pastelfarver.

Netop fordi dette er kunst, kan Inge Nygaard udvælge, fokusere og omskabe, så det bliver hendes New York, vi ser på billederne, hendes fortolkning, hendes vision. En vision af en by, der aldrig sover, men konstant er på farten, fuld af mennesker, som shopper, diskuterer, parlamenterer, kysser, drømmer, skændes og skanderes. Alt holdt på plads af Inge Nygaards på én gang diciplinerede og forelskede penselstrøg.

——————————————–

Texture: Amsterdam Whitney Gallery, New York 2011

Inge Nygaard fills the spectator´s eye with the immediate, bustling activities of the metropolis, however, what makes her art so remarkable is that the artist is Danish born and based. Therefore, she offers a unique European perspective and a international vision to the iconic images og New York City, infusing them with a pulsting new life and fresh artistic pulse.

Inspired by the Irving Berlin ballad “I’ll take Manhattan”, Inge Nygaard’s exciting paintings are visual melodies which pay homage to the “Big Apple”. Reveling in the bucolic beauty of New York’s dynamic street scenes and glorious parks which reverberate with the pageantry og its denizens as they participate in outdoor activities, Inge Nygaard’s urban street scenes and landscapes reflect an eternal love affair with the “City that never sleeps”. Gloriously depicting unique “New York Moments” in her special signature style, she creates dazzling cityscapes which become enchanted sensorial realms.

Joy and excitement
Revealing portals of the eye, she injects her astute talent as she illuminates her canvases with an exciting pictorial message radiating the joy, the excitement and the tension of “City of 1000 Lights”. Crafting this alluring atmosphere through her masteful coloration textural brushstrokes, she skilfully manipulates the acrylic medium, working with quick staccato brushstrokes that seem to lift right off the canvas.

By layering the paint in this manner Inge Nygaard allows her colors to sing with unparalleled vivacity. The artist carefully balances bursts of pure color with ethereal highlights, creating a welcomming aura of warm natural light that emanates from each of her scenes. Her sparkling color palette of sun-drenched colors of lemon yellow, glowing aqua, ripe green and electric blue, conveys the energetic and zestful light in which she views the vibrancy og New York City.

Her precise brushstrokes and unique blending of Impressionistic and Realistic techniques, culminates in a refreshing mordern style which is individualistically her own. Captivating and timeless, Inge Nygaard’s aesthetically delightful tableaux bestow to the viewer an all-inclusive visual voyage to “Great Gotham” and turns the isle og Manhattan into an “isle of joy”.

——————————————–

Skønhed og mangfoldighed 2007, Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, Bachelor i Kunsthistorie 2007

En af collagens mest betydningsfulde virkninger er den ophævelse af det centralperspektiviske kompositionsprincip. I en collage kan man ikke længere tale om et forsvindingspunkt eller et tredimentionelt rum, øjet kan gå på opdagelse i: baggrunden, fladen selv, er blevet et taktilt objekt uden ét centralt fikspunkt.

Når Inge Nygaard samtidigt er meget inspireret af såvel den japanske kunsts fladebaserede stil, barokkens centrifugale kompositioner og skønvirkekunstens rytmisk flydende arabesker, er det klart, at vi har med en kunstner at gøre, som er præget af det 20. århundredes modernistiske strømninger. Noget, der også passer med den motivverden, vi ser i hendes værker. En motivverden, der hyppigt kredser om det moderne informationssamfunds forskellige måder at kommunikere på.
Vi ser i hendes værker ofte grupper af mennesker, eller brudstykker af mennesker som øjne, hænder og fødder, der uden et klart mål og uden egentlig succes forsøger at komme i kontakt med hinanden. En kontakt, der for det meste ser ud til at mislykkes, for i Inge Nygaards billedverden er det enkelte menneske eller den gruppe, det tilhører, isoleret i små forskellige lommer af “stammeforhold” af aldersmæssige, nationale eller arbejdsrelaterede sammenhænge.

Kommunikation og fælles skæbne
Denne erfaring af et kommunikativt og værdimæssigt tab er dog ikke udtryk for, at Inge Nygaard er en bevidst arbejdende politisk kunstner. Snarere, at hun som en seismograf registrerer disse samfundsmæssige sammenhænge og i sin kunst forsøger at klinke skårene: at vise, at man i hvert fald i kunsten kan genindsætte den kommunikative dialog mennesker imellem, der er gået tabt i den virkelige verden. I større eller mindre grad handler Inge Nygaards billeder derfor om forsøg på at overvinde den fragmentering, hun ser i det moderne liv. Ved kompositorisk at demonstrere, at vi mennesker nu engang deler skæbne, at vi er afhængige af hinanden, viser Inge Nygaard den røde tråd, der binder det hele sammen: det gensidige ansvar for hinandens liv i en verden, der bliver mere globaliseret og, for manges vedkommende, utryg.

Det hænger derfor meget fint sammen med hendes øvrige kunstneriske produktion, at Inge Nygaard udover de mere eller mindre samfundskommenterende collager også laver “traditionelle” olie- og akrylmalerier. Malerier af figurativ eller lyrisk abstrakt karakter præget af dynamiske og organisk virkende arabesker, en fin koloristisk forståelse, en sansemættet fornemmelse for naturen og landskabet og en ikke-hierakisk komposition. I disse malerier søger Inge Nygaard at vise den skønhed og den sammenhæng, der ligger bag det flimrende virvar af fænomener, som udgør vor fælles verden.

Ved på denne måde at vise og hylde mangfoldighedens skønhed, giver Inge Nygaard et kunstnerisk modbillede til den følelse af fragmentering, der er så udbredt i vores moderne samfund.

KONTAKT

Galleri Blæst – For the Joy of Art
Klithusevej 25
9240 Nibe
5071 0511
christine@fjoa.dk 

CVR-nr.: 25759133

ÅBNINGSTIDER

Lørdag-søndag klokken 11-17.
Vi holder åbent efter aftale. Ring eller skriv til os.